Survey description

At 3 and 4 years old, three different surveys were conducted among the children in the Elfe cohort:

I) The 3.5-year survey;

II) The school survey ("Moyenne section de maternelle") (documentation available in French only);

III) The PMI survey (documentation available in French only).

 

The 3.5-year survey

The 3.5-year survey is the third follow-up step after the inclusion of Elfe children in the maternity ward. It includes a telephone survey and an in-home survey.

The main objectives of the telephone survey at 3.5 years were to update information on the child’s environment since the survey at 2 years (family, social, economic, cultural, dietary, toxic, etc.), to question parents on their educational and cultural practices, and to document the child’s psychomotor development and early health events (use of healthcare, pathologies, etc.). 

The new themes introduced at 3.5 years concern siblings not living at home, the start of nursery school, and children’s exposure to UV rays.

The purpose of the home visit was to collect information directly from the child (psychomotor development and visual tests), and on subgroups to collect non-invasive biological samples, environmental samples, and an assessment of the child’s physical activity and sleep using accelerometry. 

Based on the 18,041 families who had given their consent in the maternity ward, the 3.5-year telephone survey was carried out either completely or incompletely for 11,935 families (home visits to 9,293 families).

For more information on this stage of the Elfe study, you can download the following documents:

Home survey questionnaire at 3.5 years old

Home survey protocol and results at 3.5 years old

The other surveys conducted at 3.5 years were not translated in English, please refer to the documentation available below.

 

 

L’enquête Ecole Moyenne section de maternelle

L’enquête nationale en Moyenne section de maternelle s’est déroulée au printemps 2016 à partir d’une base d’adresses de 8 700 écoles recueillies lors de l’enquête téléphonique 3,5 ans. Pour réaliser l’enquête, le matériel pédagogique a été envoyé à ces écoles alors que les familles recevaient une enveloppe à remettre à l’enseignant, matérialisant ainsi leur consentement à l’enquête.

L’enquête visait le recueil de trois types d’informations :

  • la perception de l’enseignant sur l’enfant ;
  • ses pratiques et parcours professionnels ;
  • l’observation des capacités cognitives et scolaires de l’enfant.

Elle devait concerner l’enfant Elfe et de façon anonyme 3 autres enfants de la même classe.

La participation finale à l’enquête s’élève 5 178 enfants Elfe (49% des 10 553 enfants Elfe dont l’adresse de l’école était connue) et environ 10 877 enfants de la même classe.

L’enquête PMI

Grâce au partenariat mis en place avec 30 services départementaux métropolitains de PMI, les données médicales issues du bilan de santé de 4 ans réalisé en école maternelle ont été collectées pour 3 124 enfants de la cohorte et 6 815 enfants nés les mêmes jours et non inclus dans la cohorte, soit un total de 9 939 recueils d'enfants de 4 ans en Petite section ou Moyenne section de maternelle. 

Les données recueillies concernent les dispositifs particuliers d'accueil à l'école, les vaccinations, des données d'examen clinique général (poids, taille..), une examen auditif, de la vue, dentaire, une évaluation du langage et du développement psychomoteur, les conseils de consultations de professionnels de santé données aux parents.

Plus d'information :

Protocole et bilan de participation de l'enquête Elfe-PMI
Questionnaire enquête Elfe-PMI

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ATTENTION :

les variables précédées d’un astérisque (qui sont dans les questionnaires pdf entre crochets ) ne sont pas mises à disposition sur la plateforme. La plupart d'entre elles sont des variables considérées comme indirectement identifiantes pour lesquelles vous devez demander au préalable une autorisation à la CNIL. Certaines sont en attente d'un apurement définitif (souvent des ' autres : précisez ') et sont ou seront remplacées après recodage.